• Electus Rekrytering | World Trade Center, Mässans Gata 10, Box 5243, 402 24 Göteborg | Telefon: 031-771 32 82

Rekryteringstips från Tom

Vill du bli ännu vassare på rekrytering?

I vår nya videoserie bjuder VD Tom Sjötun på rekryteringstips som kan vara bra att tänka på nästa gång du skriver en annons, väljer kandidater eller håller en intervju.


Inför intervjun

När ni intervjuar er framtida medarbetare, ta gott om tid på er. Men väldigt viktigt, fokusera på den som kommer på intervjun. Ägna 10 - 15 procent av er som företag, presentera era tjänster, men sen ska allt fokus vara på den medarbetaren som kommer. Ställ frågor, ha med kanske någon som jobbar på den avdelningen idag som får ställa konkreta frågor om hur det fungerar på er arbetsplats osv. Så allt fokus ska alltså vara på medarbetaren. Ert företag och vad ni gör har de redan läst på er hemsida innan de kommer på intervjun. Så fullt fokus på medarbetaren. Känner man sig osäker, be ett proffs att komma in och göra en intervju nummer två och kanske en intervju nummer tre. Allt för att vara så tydlig som möjligt och få intervjun att bli bra och få den framtida medarbetaren att känna sig trygg och vilja jobba hos er.


Urvalsprocessen

Ta er tiden att göra urval från de kandidater som söker tjänsten. Det är inte alltid de som har det bästa CV:et som är den bästa medarbetaren i framtiden, så se förbi CV:et. Ta in en eller två personer extra som inte har det perfekta CV:et men som ni får en känsla av att "det här kan vara en person som är rätt för oss". Då har ni chansen att få den perfekta framtida medarbetaren.


Presentera er med en film

Att göra en film och presentera er, tjänsten och företaget – där har ni en utomordentligt bra chans och visa upp er för framtida medarbetare. Så ser de hur arbetsplatsen ser ut, de får en känsla för hur är medarbetarna och de blir lockade att söka tjänsten.


Lyckas genom effektiva annonser

För att lyckas med en bra rekrytering är annonsen det första ni gör. Den visar tonen, vilka ni är, beskriver er som företag och detta är väldigt viktigt då det lockar den som söker – varför ska den personen ansöka om jobbet hos er? Jätteviktigt, lägg tiden på annonsen. Titta hur språket är uppbyggt, och skapa en väldigt bra överskrift, då kommer ni att lyckas och få folk att söka till er.


Överskriften i en annons

Överskrifter är jätteviktigt i en annons. Är det en marknadsinriktad säljare? Regionansvarig? Key Account Manager eller en affärsutvecklare? Är det säljare ni söker så skriv det! Eller är ni redo att betala för en Key Account Manager när det är en säljare?!

Överskriften jätteviktig, tänk på den som söker, de har förväntningar utifrån vad ni skriver och vad ni presenterar.


Placeringen – viktigt med rätt kanaler

Har man gjort en riktigt bra annons eller en riktigt bra film, då gäller det att placera den på rätt ställe. Tänk såhär, ska ni ut och jaga älg? Då går ni till skogen. Samma sak är det med annonser och filmer, de ska vara där den personen ni söker finns. Är det på sociala medier? Är det i tryckt media? Då är det där ni ska annonserna, det är jätteviktigt för då använder ni pengarna på helt rätt sätt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!